Parasit tjek

Indvoldsorm hos hund og kat

OBS! Nye retningslinier for ormebehandling af hund

Efter at der er påvist rævens dværgbændelorm i Jylland har Fødevarestyrelsen ændret anbefalingerne om ormebehandling af hunde.

Rævens dværgbændelorm er en lille fladorm på 1-3 mm, der primært findes hos ræve men også kan smitte til hunde, hvor der udskilles æg fra dyret men ikke giver nogle gener for hunden. Smitte til mennesker sker via afføring fra hund eller ræv og kan medføre alvorlig sygdom. Smitten til hunden sker ved at de æder mus eller andre små gnavere.

Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen at hunde, der færdes frit i naturen (fx jagthunde) ormebehandles hver 4. uge. Desuden bør hunden blive vasket, hvis den har været i kontakt med ræve eller ræve afføring. Hvis hunden bliver brugt til gravjagt skal den vaskes efter hver jagt.

Ormebehandlingen vil gå på at forebygge infektion med rævens dværgbændelorm og derfor kun være virksomt mod bændelorm. For at vi kan udlevere medicin til hunden kræver det at vi har kendskab til den som patient, dvs. har set på den inden for det sidste år. Den nemmeste løsning vil typisk være at komme forbi klinikken, hvor der vil være mulighed for at udlevere medicin til op til 6 mdr. af gangen.

Hvis du rejser med din hund bør du desuden være opmærksom på at hyppigheden af rævens dværgbændelorm og andre parasitter er langt større i Mellem- og Sydeuropa, hvorfor det anbefales af Fødevarestyrelsen at hunden ormebehandles inden den kommer tilbage til Danmark. Ved rejse til Sydeuropa vil vi ofte vælge en anden ormebehandling end den til forebyggelse af rævens dværgbændelorm så tag venligst kontakt til klinikken inden afrejse.

Hvis du rejser med din hund til Norge, Finland, England, Irland eller Malta kræver de pågældende lande en ormekur mod rævens dværgbændelorm 24-120 timer inden afrejse og den skal gives af en dyrlæge da det skal dokumenteres i passet.

HUND

Hunde kan blive smittet med forskellige indvoldsorm. De mest udbredte er spolorm, bændelorm og hjerte/lungeorm.

Nedenfor står hver af dem beskrevet nærmere.

Spolorm:

Spolorm er en af de mest almindelige indvoldsparasitter hos hund. Æggene fra spolormen er meget modstandsdygtige pga. en beskyttende tyk ydre skal. Dette gør, at æggene kan overleve i omgivelserne i et år eller mere.

Da der er en stor udskillelse af æg fra smittede hunde (optil 15.000 æg pr. gram afføring) er spolormen ofte set.

Fakta:

Spolormen "Toxocara canis", er en hvid/grålig parasit, som kan blive op til 18 cm lang. Den kan ses direkte i den smittede hunds opkast eller afføring. Når hunden er blevet smittet og æggene er i mavesækken, vil mavesaften klække dem. Larverne bryder igennem tarmvæggen og bliver, via blodet, ført til lever og lunger.

Herfra vandrer larverne til luftrør og svælg, hvorfra de hostes op, synkes og derefter udskilles med afførringen. Under vandringen i kroppen vil de fleste orm dog indkapsle sig i hundens muskulatur og gå i en slags "hvilefase".

Sådan smittes hunden:

Der er forskellige måder hunden kan blive smittet på:

VOKSNE HUNDE:
Bliver oftest smittet ved at indtage en mellemvært, fx mus eller fugle, eller ved at spise en smittet hunds afføring.

DRÆGTIGE TÆVER:
Som tidligere nævnt, indkapsler ormene sig i hundens muskulatur og under den sidste tredjedel af hundens drægtighed vil disse orm igen blive aktive. De vandrer via moderkagen til de ufødte hvalpe. Derfor fødes alle hvalpe(100%) med spolorminfektion.

HVALPE:
Som sagt bliver hvalpe smittet med spolorm allerede inden de er født. Lige inden fødslen vil larverne i hvalpene vandre til lunger og videre til tarmen. Her modnes de og hvalpen vil fra den er 2 uger gammel udskille æg.

Symptomer på spolorm:

Diarré og/eller opkast.

Hoste.

Nedstemthed.

Udspilet bug.

Massiv forstoppelse.

Kedelig mat pels.

Zoonose:

Spolorm er en zoonose, dvs en sygdom som smitter til mennesker. Smitte kan ske enten ved direkte indtagelse af hundens afføring (oftest børn) eller ved at indtage infektive æg fra forurenet sand eller jord(fx fra urtehaven).

Undersøgelse for spolorm:

Spolorm kan, som tidligere nævnt, ses med det blotte øje enten i opkast eller afføring. Hvis hunden endnu ikke har vist tegn på infektion, men man kan have den mistænkt for at være smittet, kan man aflevere en afførringsprøve på dyreklinikken, som vil blive undersøgt for æg under mikroskopet.

Behandling:

Spolorm er heldigvis meget nemt at behandle. Der findes forskellige typer medicin, pasta og piller, som alle effektivt behandler spolorm.

Hvis du selv har konstateret orm hos din hund, så spørg personalet på klinikken, hvad der er bedst til netop din hund.

Bændelorm

Det er ikke så ofte, at hunde i Danmark er smittet med bændelorm, da smitten kræver 2 mellemværter.

Fakta:

Bændelormen kan blive op til 40 cm lang og er leddelt i lancetformede (riskorn) gråhvide led med en længde på ca 5 mm og en bredde på ca 2 mm. Leddene indeholder et karakteristisk ovalt område placeret midt på selve leddet.

Bændelormen kan ses direkte i den smittede hunds afføring eller ved endetarmsåbningen.

Sådan smittes hunden:

Den storleddet bændelorm kræver som sagt 2 mellemværter for at fuldføre sin livscyklus.

- Første mellemvært er små jordmider/insekter, som optager føde på afføringen.

- Anden mellemvært er smågnavere, krybdyr eller fugle, som indtager første mellemvært.

Tilsidst smittes hunden ved at æde anden mellemvært.

Symptomer på bændelorm:

Opkast og/eller periodisk diarré.

Nogle udviser nedstemthed, andre er upåvirket.

Vægttab.

Undersøgelse for bændelorm:

Bændelorm kan, som tidligere nævnt ses med det blotte øje enten i afføringen eller ved endetarmsåbningen. Hvis hunden endnu ikke har vist tegn på infektion, men man kan have den mistænkt for at være smittet, kan man afleverer en afførringsprøve på klinikken, som vil blive undersøgt for æg under mikroskopet.

Behandling:

Bændelorm er heldigvis meget nemt at behandle. Der findes forskellige typer medicin, pasta og piller som alle effektivt behandler mod bændelorm

Fransk hjerteorm/hundens lungeorm

Hjerte-/lungeorm har bredt sig blandt de danske hunde i hele landet, og det er en lidelse, man som hundeejer, skal tage meget alvorligt.

Parasitten kan forårsage overvejende skade på vitale organer, såsom hjerte og lunger, hvorfor angrebne hunde i sjældne tilfælde kan dø af lidelsen.

Hjerteorm hos hund

Hjerteorm er en parasit, der lever i hundens højre hjertekammer og i lungens blodkar. De voksne orm er ca 15-20 mm lange. Larverne, som kommer ud med hundens afføring er ca 0,3 mm lange og gennemsigtige, hvorfor de kun kan ses i mikroskop.

Lungeorm hos hund:

Lungeorm er en parasit, som lever i hundens bronchier og luftrør. De voksne orm er ca 5-15 mm lange, hvorimod larverne, som bliver udskilt gennem afføringen, kun er 0,2 mm og derfor også kun kan ses i et mikroskop.

Sådan smittes hunden:

Hjerte/lungeormen kræver en mellemvært - sneglen - for at overføre smitten.
Hunde smittes, når de indtager snegle eller snegleslim (fx fra græs), som indeholder larver. Alle snegle - fra helt bitte små til store skovsnegle - kan optræde som mellemvært for parasitten.
Når hunden indtager snegle, der er inficeret med larver (fx når de spiser græs), vil larverne indvadere hundens blodkar og derfra blive ført til hjerte og lunger. I lungerne lægger ormene æg, som udklækkes til larver.
Larverne hostes op og synkes, hvorefter larverne ender i hundens afføring. Herefter kan snegle påny optage smitten fra hundens afføring.

Der går mellem 35-60 dage fra hunden indtager larver før den selv begynder at udskille larver.

Symptomer på hjerte/lungeorm:

Et klassisk symptom på hjerte/lungeorm er, at hunden hoster. Det kan være en kraftig og vedvarende hoste eller blot et lille grynt ind i mellem.

Hunden kan virke træt, være nedstemt og have mindre eller manglende appetit.

Hjertet kan påvirkes, hvilket kan medføre væskeophopninger i værste fald efterfulgt af hjertesvigt.

Hjerte/lungeorm kan i øvrigt manifestere sig, som mange forskellige lidelser.

Undersøgelse af hjerte/lungeorm:

En undersøgelse for hjerte/lungeorm foregår ved at hundeejeren, tre gange i træk opsamler afførring fra hunden. Det er MEGET vigtig, at man ikke springer nogle over, og at det er 3 på hinanden følgende prøver. Man skal være omhyggelig med kun at samle det øverste af afføringen op, da jord, blade m.m. kan inficere prøven.

Afføringsprøverne afleveres på klinikken, og det tager et døgn, før man har resultatet.

Behandling:

Får hunden stillet diagnosen hjerte/lungeorm, skal den i en længerevarende ormekursbehandling. Der findes flere forskellige typer medicin, som alle effektivt behandler hjerte/lungeorm.

I visse tilfælde kan det være nødvendigt med understøttende behandling, mens ormekuren står på.
Mens hunden er under behandling og ca en måned efter, er det vigtigt, at den så vidt muligt holdes i ro og kun luftes i snor. Alt afførring skal samles op for at undgå videre smitte.

Parasitterne forårsager forandringer i lungerne, som kan sidestilles med en lungebetændelse. Det er derfor væsentligt at hjerte og lunger ikke belastes mere end højst nødvendigt.

Er hunden positiv for hjerte/lungeorm skal man nøje følge den behandling dyrlægen foreskriver og når behandlingen er overstået, skal hundens afføring undersøges igen, så man er sikker på, at parasitterne er udryddet. Herefter anbefales det at få hunden testet mindst én gang årligt.

Forebyggelse:

Der findes desværre ikke nogle former for medicin, som kan forebygge inficering med hjerte/lungeorm. Da smitten spredes via larverne i hundens afføring, er den ENESTE måde at forebygge hjerte/lungeorm på, at alle hundeejere samler afføring op efter deres hund.