Sårbehandling

Det at have hund eller kat indebærer som regel også mindre eller større skader på et eller andet tidspunkt i dens liv.

Katte:

Katte, som render ude kommer ofte i slagsmål med andre katte. Dette kan give smårifter, bidemærker eller kradsemærker. Hvis skrammerne kun er overfladiske, kan man holde dem rene og prøve at forhindre, at der dannes bylder ved at sæbebade såret 3 gange dagligt og rense det med en mild klorhexidin opløsning for at holde det rent.

Men somme tider lukker hullerne fra klør eller tænder sig sammen, og pga bakterier kan der dannes en byld under huden. Denne vokser og springer først, når huden er så spændt, at den ikke kan holde mere. Dette er meget smertefuldt for katten, så man skal altid kontakte dyrlæge, hvis man opdager, at ens kat har fået en byld

Den vil som oftes få lidt beroligende medicin, og der vil bliver skåret et lille hul i bylden, så pudset kan komme ud og trykket derved lettes.

Efterfølgende skal man sæbebade og rense såret med klorhexidin, og som oftest gives der en antibiotikakur med hjem samt lidt smertestillende.

Hunde:

Når hunde løber løs på stranden, i skoven, på jagt el.l, kan de nemt komme tilskade med deres poter eller få små sår rundt omkring på kroppen. Hvis de ikke er for dybe, kan man sagtens nøjes med at sæbebade såret 2-3 gange dagligt og rense med en mild klorhexidin opløsning.

Men hvis såret er dybt, kan det være nødvendigt, at det bliver syet. Hunden får som regel lidt beroligende medicin og lokal bedøvelse omkring såret. Når det er syet lægges der ofte en forbinding, som enten kan tages af et par dage efter, eller som skal ind på klinikken og skiftes med et par dages mellemrum. Det afhænger af sårets størrelse og karakter.
Der gives somregel smertestillende samt en antibiotikakur med hjem for at undgå, at der går betændelse i såret. Hvis der ikke er lagt en forbinding sæbebades såret og renses med klorhexidin.

Hvis hunden/katten får forbinding på:

Forbindingen skal beskytte såret mod snavs og skidt, og det er derfor vigtigt, at den får lov at blive siddende. Nogle hunde/katte vil forsøge at rive eller bide forbiningen af, og i sådanne tilfælde må den ha en skærm på.

Når hunden skal ud og gå, er det vigtigt at den får en sok og en plastikpose på forbindingen, så denne ikke bliver våd. En våd forbinding skal af med det samme, så det betyder ekstra besøg hos dyrlægen. Hvis man lader en våd forbinding sidde, kan man lave skader på huden, da denne ikke kan ånde, og derfor vil blive fugtig af forbindingen. Hunden/katten får "sure tæer", hvilket klør og kan give eksem og rødme mellem trædepuderne. Så husk altid, at beskytte forbindingen i fugtigt vejr.

Man skal holde øje med at forbiningen ikke er for stram. Hunden/katten vil være meget generet af og fokuseret på forbindingen og områderne omkring forbindingen kan hæve op. Hvis det er tilfældet, skal dyrlægen kontaktes og forbindingen må lægges om.

Man kan altså sagtens selv holde et mindre sår rent ved blot at sæbebade det et par gange dagligt og rense med klorhexidin. Men hvis dyret viser tegn på smerter eller får feber, hvis der kommer betændelse i såret eller hvis det væsker meget og ikke vil hele, så skal dyrlæge straks kontaktes.