Sterilisation

Det er ofte en stor beslutning om ens hund/kat skal steriliseres. Mange overvejer det længe, er nervøse for at dyret vil lide under det, og at det vil være at fjerne en naturlig del af hunden/katten.

Man kan dog ikke helt sammenligne måden, hunden/katten lever sammen med os på, og hvordan de lever i naturen.

Når fx en hund kommer i løbetid, er dens vigtigste opgave at blive parret. Dens naturlige instikter driver den mod dette mål. Det er natuligvis ikke hensigtsmæssigt, at tæven bliver parret ved hver løbetid, men den ville gøre det, hvis den fik lov.

Disse hormoner og instinkter kan dog have nogle uheldige følger. Mange hunde bliver pseudodrægtige (falsk drægtig). Dvs de opfører sig, som om de er drægtige. De lægger mælk i patterne, bygger rede, går fra maden osv. Det går over af sig selv i løbet af et stykke tid, men tæven er meget påvirket af det, mens det står på.

Desuden kan hunden/katten efter en løbetid udvikle livmoderbetændelse. Denne tilstand er mere alvorlig. Livmoderen svulmer op og fyldes med betændelse. Ofte vil denne betændelse flyde ud af skeden. Udflådet er mørkt og meget ildelugtende. Hunden/katten bliver dårlig, får feber, drikker mere end normalt, vil ikke spise og er nedstemt.

I disse tilfælde skal livmoderen fjernes.

Så hvis man ikke ønsker at få hvalpe/killinger på sin hund/kat, anbefales det, at få den steriliseret.

Hvornår er det bedste tidpunkt at sterilisere på?

Katte:
Katte bliver kønsmodne, når de er ca 5-9 måneder. Deres cyklus er anderledes end hundens, derfor kan man sagtens sterilisere dem allerede på dette tidspunkt.

Hund:
Hunden kommer i løbetid ca 2 gange om året. Det er bedst at vente til den har haft sin første løbetid før man steriliserer.
Når de er i løbetid ændrer deres hormonbalance sig, og hunden ændrer sig mentalt.
Man skal derfor vente med, at sterilisere hunden til den er midt i mellem 2 løbetider, for at undgå at den bliver "låst fast" i den hormonelle tilstand, der opstår, når den er i løbetid.

Inden operationen:

Da hunden/katten skal i fuld narkose, er det vigtigt, den er fastet i ca 12 timer. Dvs den må få aftensmad aftenen forinden, men intet derefter. Vand må stå fremme indtil om morgenen på operationsdagen.

Det er en god ide, at lufte hunden godt inden den kommer på klinikken og skal i narkose.

Selve operationen:

Ved sterilisation fjerner vi både livmoder og æggestokke. Der vil derfor ikke være nogle løbetider fremover.

Operationen foregår under fuld narkose. Vi anvender kun de mest skånsomme bedøvelsesmidler. Dette giver din hund/kat færrest mulige gener under opvågningen.

Inden indgrebet bliver hunden/katten barberet fri for hår på det område, der skal opereres. Herefter vaskes området med en speciel sæbe, og tilsidst desinficeres det med sprit.

Under hele operationen bliver patienten overvåget, så man hele tiden sørger for, at den får den rette mængde bedøvelse og ilt.

Smerter?

Da det er et forholdsvist stort indgreb, vil hunden/katten naturligvis kunne mærke, at den er blevet opereret. Men for at mindske smerten i og omrking operationsstedet får patienten smertestillende, inden den vågner op.

Ved hjemsendelse udleveres i de fleste tilfælde smertestillende til de næste par dage.

Dette hjælper til at patientens velbefindende forbedres, og at den er kortere tid om at komme sig.

Efter operationen:

Som sagt udleveres smertestillende og antibiotika som regel, når patienten sendes hjem. Begge dele startes op dagen efter operationen, da vi har givet den indsprøjtninger på selve dagen.

Huden er syet med indvendige sting, som bliver opløst af sig selv. Det er meget vigtigt, at dyret ikke slikker i såret, da dette kan medfører at stingene springer op og såret skal syes sammen igen.

Hvis hunden/katten ikke kan lade såret være kan man købe en skærm eller en "bodystocking" ved hjemsendelse.

Ved hjemkomst må hunden/katten gerne tilbydes mad og drikke, men bliv ikke urolig hvis appetitten er mindre end normal i de første par dage. Opkast kan også forekomme på operationsdagen som følge af kvalme fra narkosen.

Stofskiftet ændrer sig, når en hund/kat bliver steriliseret. Derfor vil den have lettere ved at tage på i fremtiden. Vær opmræksom på dette. når du fodrer og brug eventuelt et foder, som netop er beregnet til hunde/katte, der er blevet steriliseret. Øget motionsmængde kan også være nødvendigt.