Hund

Vacciner til hund

Nobivac DHP: Hundesyge/Hepatitis/Parvovirus

Hundesyge: Er en virus infektion, der smitter via sekret fra næse og mund samt via fæces og urin. Det er især unge hunde, der er i risikogruppen. Hundesyge er skyld i stor dødelighed. Man kan ikke behandle mod sygdommen, men kun give understøttende terapi. Der er ca. 10-15 rapporterede anfald om året. Pludselig opblusning af sygdommen kan stadig ses.

Hepatitis-smitsom leverbetændelse: Er en virus, der hovedsageligt smitter via fæces og urin. Smitsom leverbetændelse er en meget dødelig sygdom, der er svær at behandle. Heldigvis er sygdommen i dag meget sjælden, da vaccinen er meget effektiv.

Parvovirus: Er en virus infektion, der smitter via inficeret afføring. Da virus er meget hårdfør og kan overleve i mange måneder udenfor hunden, bliver de fleste hunde smittet via afføring på jorden og omgivelserne, hvor en smittet hund har haft diarre. Sygdommen rammer oftest hvalpe, og da der ikke er nogen behandling, andet end understøttende terapi, er dødeligheden stor.  Vaccinerede hunde er meget modstandsdygtige overfor sygdommen.

Vi anbefaler vaccination for de ovenstående 3 sygdomme hvert 3. år, når hunden er basis vaccineret.

Nobivac L: Leptospirose

Leptospirose er en sygdom forårsaget af en speciel bakterie (spirokæt). Den overføres via urin fra smittede mus og rotter. Oftest betyder dette at hundene bliver smittet ved at drikke inficeret vand, eller have rifter /sår eller lign. der er i kontakt med inficeret vand. Den har de sidste par år spredt sig over hele Sjælland og findes ikke kun i naturen, men desværre også inde i byerne.

Leptospirose er en zoonose, hvilket betyder, at den kan overføres til mennesker.

Førhen var det især jagthunde, man anbefalede blev vaccineret, men efter de seneste års større regnskyl, er vi blevet opmærksomme på, at smitten er mere udbredt, end vi troede, og at hundene også kan smittes via vandpytter, på græsplæner mv. Smittes hunden med Leptospirose, er udfaldet ofte dødeligt.

Sygdommen forårsager hovedsageligt skader på nyrer og lever. Leptospirose behandles med antibiotika, men det er vigtigt. at hunden kommer hurtigt i behandling, ellers kan udfaldet være dødeligt. Diagnogsen kan være svær at stille, da symptomerne er meget varierende.

Da vi ved det findes i vores område, anbefaler vi, at man vaccinerer mod Leptospirose hvert år

Nobivac BbPi: Kennelhoste

Kennelhoste er en luftvejssygdom, der skyldes infektion med forskellige typer virus samt en bakterie. Det er ikke alle de forskellige virusstammer, der findes vaccine mod. Dette betyder, at hunde der er vaccineret godt kan smittes. Er din hund vaccineret, vil forløbet af sygdommen være mildere. Sygdommen er luftbåren og er derfor meget smitsom.

Hunde, der er smittet, får en voldsom hoste, der ofte går i sig selv efter 2 uger.

Hunde der ofte er i tæt kontakt med andre hunde, i pension, på udstillinger eller til træning er mere udsatte.

Sygdommen er ikke dødelig, men kan i nogle få tilfælde blive kronisk. Hvalpe bliver hårdest angrebet.

Vi anbefaler vaccination mod kennelhoste hvert år, til alle hvalpe og til hunde, der ofte kommer i pension, på udstilling, til træning eller generelt ofte er i tæt kontakt med andre hunde.

Rabiesvaccination

Rabies virus er en sygdom, der smitter ved bid fra en smittet hund. I Danmark er den kun registreret hos flagermus - det er dog mange år siden det sidst blev konstateret.

Derfor vaccinerer vi kun hunde, der skal til udlandet. Læs mere under rejse med hund og kat

Alle hunde der skal til udlandet skal rabies vaccineres minimum 3 uger før indrejse, herefter skal hunden vaccineres hvert 3. år.

Hvalpe:

Hvalpe modtager antistoffer via råmælken fra moderen. Disse antistoffer dækker hvalpen ind til den er ca. 8-12 uger. Herefter skal den selv til at danne antistoffer.

Det er derfor vigtigt, at man får vaccineret sin hvalp, når den er 8, 12 og 16 uger. Da antistofferne fra moderen langsomt forsvinder, og hvalpen nu er afhængig af de antistoffer, den selv producere, skal den vaccineres 3 gange med 4 ugers mellemrum for at sikre, at den har nok antistoffer til at være beskyttet mod sygdomme.

Det vil sige, at hvalpen skal vaccineres, når den er 8 uger (hvilket oftest er gjort hos opdrætter), og så igen når den er 12 og 16 uger. Dette kaldes en basisvaccination og er kun nødvendigt første gang.

Herefter bør hunden vaccineres efter 1 år.

Drægtige tæver:

Hvis man ønsker hvalpe på sin tæve, og den ikke er regelmæssig vaccineret, anbefaler vi at få den vaccineret inden parringen, da dette vil medføre, at antistof niveauet vil komme til at ligge højt på fødselstidspunktet.

Hvis tæven er regelmæssig vaccineret, er der ikke grund til at vaccinere yderligere, da dens antistofniveau allerede vil være højt nok.